SHINRIN YOKU i WABI SABI

 Al bosc vaig trobar el meu
assossec i la meva ànima es va equilibrar
i es va omplir de força
Knut Hamsun

SHINRIN YOKU

O 'bosc bany' és una teràpia desenvolupada a Japó, on les mútues mèdiques ho recepten als seus afiliats. En gairebé cada ruta practicarem el Shirin Yoku en 4 etapes; una primera teòrica on recordarem la base científica del mètode i les pautes, després el practicarem de manera estàtica, cadascun buscarà el seu racó particular al bosc, i practicarà l'apertura dels sentits,  en acabar ens prendrem un bon te de fruites del bosc .... en quietud i en calma conversant tranquil·lament, llegint algun poema sobre boscos, amb música relaxant hindu o japonesa etc.. i en acabar farem la part dinàmica caminat, un curt període de la ruta, a poc a poc i en silenci. La durada total de la sessió és d'uns 40-50 minuts. (no pots anar al bosc?...Shirin Yoku a la ciutat).


Tots ho sabem i tots ho hem sentit

Tots alguna vegada hem anat a un bosc frondós, fent una excursió o per alguna altra causa, i tots sabem i hem sentit els efectes beneficiosos que el bosc exerceix en nosaltres. Ens sentim més tranquils, de millor humor i anímicament enfortits. Poques persones coneixen que la causa d'aquests efectes són les Fitoncidas, substàncies que segreguen les plantes que ens afecten positivament i són, una prevenció eficaç, per malalties com l'estrès i fins i tot malalties greus com poden ser les cardiovasculars i el càncer.

La base científica

Les Fitoncidas

Les fitoncidas són unes sustancies que actuen com verins naturals, i que produeixen les plantes, varen ser descobertes per un investigador rus al 1928, Boris P.Tokin, que va identificar aquestes substàncies que alliberen les plantes per protegir-se de la putrefacció i  en ser atacades per fongs i bacteris, així com ser devorades per insectes o petits animals. Les fitoncidas comuns les trobem per exemple en l'all (al·licina) un poderós antibacterià, o la ceba, el que ens fa plorar són fitoncidas.

fito2fito1

Efecte hormétic

Moltes substàncies com a els antibiotics o la simple aspirina, tenen un efecte positiu en l'ésser humà sempre que la seva quantitat sigui l'adequada (efecte hormotétic). Les fitoncidas, substàncies verinoses pels microorganismes, insectes o petits animals, en canvi a  la concentració en la qual es troben en els boscos, tenen en nosaltres múltiples efectes positius, que a la dècada dels 80 l'institut forestal japonès va investigar.

efecte hormétic

 *Tots els gràfics són originals

Japó 1982 Shinrin Yoku (banys de bosc)

El 1982 el ministeri forestal japonès va decidir començar un projecte per millorar la salut dels japonesos. Es partia de la hipòtesi que l'estada en els boscos era beneficiosa per a la salut de les persones. El programa va rebre el nom de Shirin (bosque) Yoku (baño)..

Centres d'investigació japonesos van començar a comparar els resultats obtinguts de les persones que seguien els resultats amb les que no. Es van comprovar efectes beneficiosos que es van atribuir a la fitoncidas, estudis recents han demostrat que efectivament són les fitoncidas les causants d'aquests canvis hormonals.

Als gràfics en blau (ciutat) en verd (bosc).

Vèncer l'estrès

S'ha comprovat que caminar pel bosc produeix la reducció d'una de les hormones de l'estrès, el cortisol.

cortisol

Reducció del nivell de cortisol (verd) després d'una estancia de varies hores al bosc.

hrv

Augment de la variabilitat del ritme cardíac (HRV). És un indicador també del nivell d'estress. Com més gran sigui aquesta variabilitat millor, s'aconsegueix amb la meditació i també passejant pel bosc.

Els efectes beneficiosos també s'han comprovat al cor.

ritme0

Disminució del ritme cardiac (pulsacions/minut).

pressio0

Reducció de la pressió arterial mm Hg.

Les cèl·lules NK

En el nostre interior tenim un tipus especial de cèl·lules anomenades NK (natural killer), aquests limfòcits són fonamentals en el nostre sistema immunitari, no només detecten les cèl·lules infectades per virus i les cèl·lules tumorosas sinó que també les destrueixen.

recuento

Recompte del nombre de cèl·lules.

actividad

De les NK és important no només el seu número sinó també l'estat en què es troben o activitat.

Una característica molt important és que tant en el seu nombre com en la seva activitat l'efecte es perllonga en el temps després d'haver fet una estada al bosc.

Els 10 principals beneficis de passejar pel bosc

  1. Reforç del sistema immunitari, especialment de les cèl·lules NK que combaten directament les cèl·lules tumorals.
  2. Contribueix a reduir la pressió sanguínia i del ritme cardíac.
  3. Redueix els nivells de estrès. Baixa els nivells de cortisol.
  4. Promou la serenitat i la relaxació.
  5. Millora l'estat d'ànim i la sensació general de plenitud.
  6. Accelera la recuperació post operatòria.
  7. Millora la capacitat de concentració.
  8. Afavoreix la son.
  9. Incrementa la libido i l'energia sexual.
  10. Millora la salut visual.

https://www.dec.ny.gov/lands/90720.html


plogo1info@boscosdecatalunya.cat

Organització, guia, shirin yoku i xerrades
Víctor 691 323 066
Organització i activitats de Ioga i millora personal
Inma 659 39 25 21
whastapp
logoa
Associació per a la protecció i el coneixement dels boscos de Catalunya

logocreantequilibri

Nou projecte per 2022